Amerika-Institut
print

Links und Funktionen
Sprachumschaltung

Navigationspfad


Inhaltsbereich

Alumni Award 2022

09.11.2023

Alumni Awards 2022

Die Alumni Association freut sich, die Award-Gewinner für die jeweils beste Bachelor- und Masterarbeit im Jahr 2022 bekannt zu geben. Die beiden Preisträger sind im Rahmen der Weihnachtsfeier am Amerika-Institut, die erstmals nach der Pandemiepause wieder in Präsenz gefeiert werden konnte, ausgezeichnet worden. Die Preise wurden im Beisein von Vertretern der Alumni, der Jury, der Nominierenden und der Fachschaft verliehen. An dieser Stelle nochmals herzlichen Dank an alle Beteiligten, insbesondere der Fachschaft für die tolle Organisation der Weihachtsfeier und unseren beiden Jurys – Regina Scharl, Christian Taube und Dr. Jonas Anderson (Bachelor) und Dr. Dorothea Schwarzhaupt-Scholz, Dr. Meike Zwingenberger und Stephan Lidl (Master).

Die Preisträgerin des Awards für die beste Bachelorarbeit ist:

Patrizia Rosalie Eckerlein, "Remnant of the Old World: Confluence of legal systems in Quebec, Canada, and Louisiana, United States" (Gutachterin: Prof. Dr. Ursula Prutsch)

“Die Bachelorarbeit "Remnant of the Old World: Confluence of legal systems in Quebec, Canada, and Louisiana, United States" von Patrizia Rosalie Eckerlein überzeugte die Jury vor allem durch thematische Relevanz und sorgfältige Ausarbeitung. Frau Eckerlein drückt sich sprachlich sehr geschickt aus, arbeitet analytisch und stellt ihre methodischen Überlegungen gut dar. Die Einleitung ist ansprechend aufgebaut, die Conclusion rundet die Arbeit gut ab. Die Fundamente der Legal Systems werden für eine Arbeit, die sich der Disziplinen Legal Studies und Cultural Studies annimmt, gut vereinfacht aufgeführt.

Die komparative Auseinandersetzung mit unterschiedlichen kolonialen und postkolonialen Vergangenheiten der betrachteten Gebiete als 'Designgedanken' arbeitet die Unterschiede auf, um am Ende doch bei den Gemeinsamkeiten zu landen. Frau Eckerlein erklärt die Begriffe common lawversus civil law sehr anschaulich auch in Hinblick auf die Gegebenheiten juristischer Ausbildung und Zulassung in Kanada und die spezifisch kanadische Polarisierung in Bezug auf 'Quebec gegen den Rest'. Die Begriffe werden dabei adäquat auf die Materie angewandt.

Aus der wissenschaftlichen Perspektive hätte die Arbeit von noch stärkerer Einbeziehung und Einordnung von Sekundärliteratur profitiert, nichtsdestoweniger freut sich die Jury, für diese gelungene Arbeit den Bachelor-Award der Alumni Association 2022 an Frau Eckerlein verleihen zu können. Herzlichen Glückwunsch!

Die Jury verleiht daher für diese sehr gelungene Arbeit den Bachelor-Award der Alumni Association 2021 an Patrizia Rosalie Eckerlein.“

Die Nominierten für die beste Bachelorarbeit 2022 waren:

Raphael Dafinger, “Indigenous Peoples in Canada and Politics of Reconciliation of the Trudeau Administration.” (Gutachter: Dr. Andreas Etges)

Patrizia Rosalie Eckerlein, “Remnant of the Old World: Confluence of legal systems in Quebec, Canada, and Louisiana, United States.” (Gutachterin: Prof. Dr. Ursula Prutsch)

Der Preisträger des Awards für die beste Masterarbeit ist:

Brett Grant. „Revelation and Reverence for Florida’s Folk Traditions: Zora Neale Hurston’s
Commitment to Cultural Relativism.” (Gutachterin: Dr. Amy Mohr)

Laudatio der Jury:

“She praised the man in the gutter as “His Majesty”, as “the creator of everything that lasts”, and even as the “god-maker”. This rather intimate quote by Zora Neale Hurston, which Brett Grant’s Master Thesis opens with, sets a perfect frame for an examination of Hurston’s pursuit of acknowledging and preserving a cultural legacy she felt deeply committed to.

Grant’s study offers a precise and comprehensive description of this truly interdisciplinary and multifaceted way of researching and documenting African-American culture in Hurston’s native Florida. At the same time the author provides a thorough examination on why Hurston’s anthropological work is so truly inseparable from her literary writing.

Brett Grant starts out portraying Hurston’s anthropological practice as based on her studies with Franz Boas and Ruth Benedict at Columbia University. Even though Boas’ notion of cultural relativism, valuing a culture in relation to itself, is not entirely without inherent contradictions – especially for Hurston as an African American artist and scientist – she adapted the concept in an arguably unique form of interdisciplinary and self-reflective anthropology, an approach which might very well place her ahead of her time. Hurston’s ‘participant-observer’-dual-role paired with a not necessarily strict reverence for objectivity or neutrality (apparently, she took questionable liberties) allowed her to build an oral archive constituting a cultural identity. Objectivity is considered less important than the ability to transform the gathered material for deeper analysis and literary use. In the best and most productive sense, Grant argues, Hurston acted as a “cultural smuggler”.

Within this writerly/speakerly approach, her literary fiction derives from those archived folk tales, religious practices, rituals, blues lyrics, and front porch anecdotes. Reappearing themes and character traits are interwoven in a complex practice of substitution and repetition.

In short and focused chapters, applying among others Roland Barthes ideas about the unstable text as well as Henry Louis Gates Jr’s notion of the speakerly one, Brett Grant elegantly discusses these strategies in Hurston’s literary folklore like Mules and Men as well as in her short stories or her seminal novel Their Eyes were Watching God. Grant retraces a writing process that enabled Hurston to not only document African American folkways but also allowed her to transform them into a high form of artistic expression and to establish the black vernacular as an American lyrical idiom.

In this very well written and easy to read thesis the author ultimately reminds us of this fundamental mission of a ‘mental emancipation’, which Zora Neal Hurston’s work so aptly exemplifies and has become a vital part of. The jury congratulates Brett Grant on a well-deserved Alumni award.”

Die Nominierten für die beste Masterarbeit 2022 waren:

Marie-Claude Gill-Lacroix, “Hydropatrimony: Hydro-Québec’s Sponsorship of Indigenous-Focused Exhibitions and the Usable Past.” (Gutachterin: Dr. Nadine Klopfer)

Brett Grant, "Literary Revelation and Reverence for Florida's Folk Traditions: Zora Neale Hurston's Commitment to Cultural Relativism.” (Gutachterin: Dr. Amy Mohr)

Judith Heilmann, “Marketing the American Dream.” (Gutachter: Prof. Dr. Uwe Lübken)

Joyce O. Osagie, “Anti-Black Racism, Social Discrimination, and Black Activism Beyond Borders. A comparative analysis across three countries: USA, Brazil, and Nigeria.” (Gutachterin: Prof. Dr. Ursula Prutsch)